Wydawanie zaświadczeń z rejestru stanu cywilnego
Wydawanie zaświadczeń z rejestru stanu cywilnego
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby
2. zaświadczenie o stanie cywilnym
Kogo dotyczy:
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby:
- osoba, której akt dotyczy
- jej małżonek, wstępny (np. rodzic), zstępny (np. dziecko, wnuk), rodzeństwo, przedstawiciel ustawowy (np. rodzic), opiekun
- osoba, która wykaże w tym interes prawny
- sąd
- prokurator
- organizacja społeczna, o ile jest to zgodne z jej celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny
- organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań
- zaświadczenie o stanie cywilnym:
jest wydawane wyłącznie osobie, której dotyczy
Wymagane dokumenty:
- wniosek,
- potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej.
Czas realizacji:
-niezwłocznie - jeżeli w Rejestrze Stanu Cywilnego jest zamieszczony akt stanu cywilnego, w oparciu o który może być wydany wnioskowany dokument
- w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku - jeżeli wniosek złożony zostanie do kierownika urzędu stanu cywilnego przechowującego księgę, w której znajduje się akt potwierdzający stan cywilny i takiego aktu stanu cywilnego nie będzie w Rejestrze Stanu Cywilnego
- w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku – jeżeli wniosek złożony zostanie do kierownika urzędu stanu cywilnego nie przechowującego księgi, w której znajduje się akt potwierdzający stan cywilny i takiego aktu nie będzie w Rejestrze Stanu Cywilnego
Opłaty:
– 24 zł zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby
– 38 zł zaświadczenie o stanie cywilnym
Opłatę skarbową uiszcza się kartą płatniczą w siedzibie Urzędu lub przelewem na konto Urzędu Gminy Turośń Kościelna: 17 8074 0003 0130 0202 2000 0010
Bank Spółdzielczy Juchnowiec Górny Oddział Turośń Kościelna
Tryb odwoławczy:
W przypadku postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 709).
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. poz. 698).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. Nr 187, poz. 1330).
Urząd, w którym realizowana będzie sprawa:
Urząd Stanu Cywilnego w Turośni Kościelnej
- Białostocka 5
18-106 Turośń Kościelna
Telefon: 85 7158005
Godziny pracy: poniedziałek - piątek 7.30-15.30